معرفی وسایل مورد نیاز اسکی


  واقعاً می چسبد، یک روز کامل اسکی بعدش هم یک کاسه سوپ داغ کنار شومینه. برخی اسکی را تنها یک ورزش مفرح می دانند و برخی یک فرصت طلایی برای خوش فرم ساختن بدنشان.از آنجا که اغلب برای تفریح و بدون هیچ گونه زمینه قبلی شروع به اسکی می کنند، بروز حوادث در آنها بالا می رود.

 

 واقعاً می چسبد، یك روز كامل اسكی بعدش هم یك كاسه سوپ داغ كنار شومینه. برخی اسكی را تنها یك ورزش مفرح می دانند و برخی یك فرصت طلایی برای خوش فرم ساختن بدنشان.از آنجا كه اغلب برای تفریح و بدون هیچ گونه زمینه قبلی شروع به اسكی می كنند، بروز حوادث در آنها بالا می رود.

 

روبرتو مانزونی رئیس مركز فیزیوتراپی تورین می گوید:
بیش از نیمی از حوادث كه در ارتفاعات اتفاق می افتد مربوط به اسكی بازان است كه آماده نبودن بدن از مهمترین دلایل بروز آن به شمار می رود.انجام ورزش هایی كه در آن پا حرف اول را می زند نظیر اسكی، بدون تمرینات قبلی باعث تجمع اسیدلاكتیك و اسپاسم عضلات ناحیه ساق پا پس از نیم ساعت می شود.

 

یكی از شایع ترین آسیب های وارده به اسكی بازان در ناحیه شست بوده كه اتفاقاً به شست اسكی بازان نیز معروف است. این آسیب زمانی رخ می دهد كه باتوم اسكی باز به دنبال زمین خوردن بر مفصل شست فشار آورده، سبب كشیدگی یا پارگی رباط های مفصل شست می شود.
 در چنین شرایطی شست متورم و دردناك شده و اسكی باز قادر به نگهداری اشیا بین دو انگشت نشانه و شست خود نخواهد بود. كه در این حالت استفاده از كمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و درد بسیار مفید است.

مانزونی به تمامی اسكی بازان برای اینكه در طول مدت بازی از سلامت كافی برخوردار باشند و از حوادث دور بمانند، توصیه می كند:

حتماً ۳ روز قبل از رفتن به ارتفاعات سیگار را قطع كرده، به میزان كافی بخوابند، از غذاهای پروتئین دار استفاده كنند و حتماً شكلات گرم را با خود داشته باشند تا انرژی از دست رفته را به بدن بازگردانند.
 ضمن اینكه انجام ایروبیك برایمقاوم سازی و تقویت عضلات ران و ساق پا بسیار موثر است.
 اگرچه این موارد بیشتر برای اسكی در سطح قهرمانی انجام می گیرد ولی قبل از اسكی تفریحی نیز بسیار توصیه می شود.

 

همه تجهيزاتي که در اسکي مورد نياز است

اسکي همچون بسياري از رشته هاي ورزشي نيست که با هر لباس و وسايلي بتوان آن را انجام داد، بلکه به علت محيطي که بايد اسکي در آن انجام شود، نياز به پوشاک مناسب و گرم و تجهيزات ايمني و خاص و مخصوص دارد.به صورت مثال جوراب هاي اسکي، دستکش يا کلاه محافظ از جمله مواردي است که شايد در هيچ رشته ديگري نياز نباشد.

وسايل اسکي به طور کلي به 2 بخش مهم تقسيم مي شود؛ بخش پوشاک اسکي و بخش وسايل جانبي يا همان ست اسکي.

در بخش پوشاک اسکي، ورزشکار بايد در انتخاب لباس، شلوار، دستکش، جوراب و عينک اسکي دقت لازم را بکار ببندد تا با در نظرگرفتن سطح خود اعم از مبتدي تا پيشرفته موارد مورد نظر را تعيين کنند.
ست اسکي و وسايل جانبي نظير چوب اسکي، باتوم، کفش و کلاه ايمني و کلاه بافت ديگر مواردي هستند که اسکي باز بايد در انتخاب آنها دقت لازم را کند.

 

 
 *** تجهيزات پوشاک اسکي
تجهيزات در بخش پوشاک اسکي به کاپشن اسکي، شلوار اسکي، جوراب اسکي، دستکش و عينک اسکي تقسيم مي شوند.
کاپشن اسکي :يکي از مهمترين تجهيزات اسکي آن هم در فضاي سرد و برخي محيط است که دماي بدن را در حالت مطلوبي قرار مي دهد و ديگر نيازي به پوشيدن لباس فراوان براي گرم کردن نيست. کاپشن هاي اسکي اغلب براي اينکه در محيط سفيد رنگ برفي به خوبي ديده شوند با رنگ هايي به غير از سفيد انتخاب مي شوند.

شلوار اسکي :نيز که اغلب به صورت ست با کاپشن خريداري مي شود، در رشته هاي مختلف اسکي (آلپاين، اسنوبرد، صحرانوردي) انواع متفاوتي دارد.به عنوان مثال، در ورزش اسنوبرد فاق شلوار پايين تر است.

دست ها در ورزش اسکي از حساس ترين بخش هاي بدن هستند که اغلب بيشتر در معرض خطر يخ زدن و سرما قرار مي گيرند. دستکش هاي اسکي 25 هزار تومان به بالا قيمت دارند.
جوراب هاي اسکي : از جمله تجهيزات اختصاصي ورزش اسکي است که از نظر پزشکي نيز براي جريان سريع و مطلوب خون در پا بکار مي روند و پاها را از نظر يخ زدگي ايمن مي دارند ولي اغلب توسط اسکي بازان استفاده نمي شوند.
عينک اسکي: وسيله اي براي محافظت از چشم در فضاي پرانعکاس پوشيده از برف در مقايسه با اشعه هاي مضر و خطرناک مرگ آفرین خورشيد است.
در برخي موارد اسکي بازاني که سرماي بيشتري احساس مي کنند، در کنار پوشش خود از کلاه بافتني نيز استفاده مي کنند تا گرماي بيشتري را به سر خود هديه دهند.

*** وسايل جانبي و ست اسکي
ست اسکي يا وسايل جانبي اسکي آن دسته از وسايلي است که مختص ورزش اسکي است که شامل چوب اسکي، فيکس، باتوم، کفش اسکي و کلاه ايمني مي شود.
چوب اسکي :مهمترين وسيله مورد استفاده در اسکي است. چوب هاي اسکي در گذشته بسيار بلند بودند، ولي کم کم قوس وسط چوب بيشتر و انتهاي آن پهن تر و به طور کلي چوب اسکي ها کوتاه تر شدند.اغلب توصيه مي شود در حالت مبتدي اندازه چوب اسکي کمي بالاتر از بيني اسکي سوار در حالت ايستاده باشد.در انتخاب چوب اسکي عواملي از جمله قد و وزن اسکي سوار حائز اهميت است.

فيکس: وسيله اي است که به چوب اسکي پيچ شده و کفش ها در آن قفل مي شود و در صورت لزوم باز مي شود تا از پيچ خوردگي، شکستن و يا دررفتگي جلوگيري کند.
باتوم :وسيله اي است که اغلب با هدف حفظ تعادل خريداري مي شود و در انتخاب آن عواملي از جمله قد اسکي باز دخالت دارد و قيمت آن حداقل 40 هزار تومان است.

کفش اسکي :از جمله مهمترين تجهيزات اسکي مي باشد که اسکي باز بايد در آن احساس راحتي کند و به تعداد بندهاي آن نيز توجه ويژه شود و حتي طريقه بستن بندها اهميت زيادي دارد.کفش هاي با سه بند اغلب براي مبتدي ها و با 4 بند براي حرفه اي ها است.

کلاه ايمني :نيز از جمله ديگر وسايلي است که براي حفظ ايمني سر و در کنار آن گرم نگهداشتن اين ناحيه بکار مي رود.
با اين حساب، ورزش اسکي از جمله مهمترين ورزش هايي بوده که لازم است وسايل و تجهيزات و پوشاک مورد نظر آن با دقت و توجه به مسائل مختلف تهيه شود.بسياري از لوازم اسکي در ميان مبتديان و حرفه اي ها متفاوت است و در اغلب موارد امکان ارتقاء دادن آنها وجود دارد.اسکي از جمله ورزش هاي پرطرفدار فصل سرماست که با تهيه وسايل و تجهيزات مناسب مي توان لذت انجام آن را دوچندان کرد.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



شنبه 23 آذر 1392